دليل كاميابي هاي ناچيز فروشندگان در بازاريابي تلفني اين است كه رويكرد جذابي براي فروش تلفني نداشته و به همين انگيزه اين رويكرد مايه نمي شود كه هر شنونده اي دست از پيشه خويش برداشته و به گفتگو هاي آن ها گوش دهد. تعبيه يك فرمول كارساز فروش براي بسياري از استارت آپها زياد با اهميت است، چرا كه در اين صورت عمليات آنها به راحتي قابل اندازهگيري و ارزيابي بوده و به آنها كمك ميكند لغايت بخوبي متوجه شوند كه آيا حجم فروش و كار و جنبش آنها در همان اندازه باقي ميماند يا با عملكردي برپا به رشدي قابل توجه در هر سنه دست پيدا ميكنند.
چگونگي نخست كردن مكالمه در اين بين زياد بسيار اهميت دارد – هر بار كه گوشي تلفن را به اين قصد بر ميداريم، بايد در ذهن اين نكته را داشته باشيم كه ما به دنبال توسط آوردن با ارزشترين دارايي فرد روبرو هستيم و آن چيزي نيست غير از زمان غيرقابل مراجعت آنها. پس براي داشتن يك رويكرد مطلوب و تصحيح اين رويكرد، برنامه ريزي از اهميت بسزايي برخوردار است.
با اين وجود بايد به اين نكته هم توجه داشت كه اگر در حال برنامهريزي براي جذب فردي از راه بازاريابي تلفني موفق هستيد كه قبل از اين هيچ شناختي از شما و كمپاني شما ندارد و نيز چشمداشت گرفتن چنين تلفني را هم از طرف شما ندارد، بايد نكات بسيار زيادي را مد نظر قرار دهيد؛ چرا كه شما تنها چند ثانيه الي متقاعد كردن بيننده خويش براي پذيرفتن تصميمي مبني بر پيوسته ي مكالمه با خودتان فرصت داريد، پس آموزش بازاريابي تلفني اهميت بسزايي دارد.
حتما پروا داشته باشيد كه صداي شما كاملاً با اعتماد به نفس و طبيعي باشد و مصنوعي و تمريني به نظر نيايد .. قبل از اينكه حتي گوشي تلفن را برداريد، آن قدر گفتگو خويش را با خود تمرين و تكرار كنيد كه تن صدا براي خودتان كاملاً طبيعي به نظر برسد و با محتواي گفته خويش هيچ مشكلي نداشته باشيد. تنظيم بدن صدا، سرعت ذكر كلمات و لحن شما در اين مرحله اهميت بسيار زيادي دارد.
سعي كنيد با اين تمرينها مبتلا اين تصور نشويد كه با چيرگي فعلي، شما بايد در تمام مكالمهها كامياب باشيد، چرا كه واقعيت اين است كه همه نيازمند فرآورده پيشنهادي
چگونه بازاريابي فروش و ارتباط با مشتري داشته باشيم؟ |
شما نبوده و علاقهاي به آن ندارند، پس بدون توجه به مهارت خودتان و اينكه رويكرد شما از چه كيفيت بسيار بالايي برخوردار است، در دنياي فروش تلفني اگر ۵۰ بار با كلمه “نه” مواجه نشديد، بدانيد كه هنوز آنچنان كه بايد درگير اين شغل نشدهايد.
بيشتر بخوانيد: نرم افزار فروش
بازاريابي تلفني در پيوسته در ۳ قدم ساده شيوه هايي براي پيش درآمد مكالمه جذاب هنگام بازاريابي تلفني ارائه مي شود:
قدم اول – آغاز بازاريابي تلفني – بينيد چه روشي بيشترين تاثيرگذاري را براي شما دارد:مرحله آغازين مرحله ي ساده اي ست و در واقع مرحلهاي است كه خودتان را شناسايي ميكنيد . . .“سلام، آقا/خانم . . . ؟. . . هستم از شركت . . . ، حال شما خوب است؟”اغلب با افرادي تصادف مي كنيد كه بطور متقابل همين سوال را از شما مي پرسند يا اينكه تنها به سوال شما پاسخ ميدهند، به هر حال شما بايد در اين مرحله به صحبت خويش ادامه دهيد . .“شايد زمان نداشته باشيد، بعد سريع به موضوع اصلي ميپردازم . . .”. براي كسب اطلاعات بيشتر، از اين وب سايت ديد كنيد.
قدم دوم – نكات جذاب و حاوي ارزش را به مكالمه ي خويش با بيننده اضافه كنيداطمينان دارم كه نزديك در اغلب موارد به شيوهاي خودتان را از دست فروشندگان تلفني رها ميكنيد؛ ولي شك ندارم كه در مواردي هم بوده كه فروشنده به دليل گونه برخوردي كه با شما داشته، به هيچ وجه راضي به پايان دادن به مكالمه نبودهايد.
نكته ارزشي كه بايد به آن توجه كنيد، دقيقاً بايد پسنديده با نوع كسب و كار شما باشد. چه بسا با پروا به محصول يا خدمتي كه منظور فروش آن را داريد، به كارگيري يك يا دو جمله انديشه شده و دقيقاً طراحي شده به شما كمك كند لغايت دليلي قانع كننده را به مخاطب خود گفته و اين طور وي را براي در برگزيدن قرار دادن سررسيد خودش به شما قانع كنيد. اينجا دقيقاً مرحلهاي است كه خلاقيت و مهارتهاي فروش با يكديگر تركيب ميشوند، يعني اين مرحله ديگر خيلي در ارتباط سر راست با شما نيست، بلكه در بستگي با كاري است كه شما ميتوانيد براي آنها انجام دهيد.
در اين موارد مي توانيد از موضوعات ذيل كمك بگيريد:
صرفه جويي مالي يا افزايش سودآوريافزايش توليدصرفهجويي در زمانتعريف برتري هاي رقابتيتغيير در قوانين يا چالشهاي موجود در صنعتمثال:“من خبره xxxx هستم كارآزموده در دامنه xxxx هستم. ما اخيرا پروژهاي را با xxxx به اتمام رساندهايم كه در آن از راه xxxx كامياب به هوده آوري xx مساوي در آن صنعت شده ايم .” براي كسب اطلاعات بيشتر، از اين تارنما ديد كنيد.
بيشتر بخوانيد: آشنايي با CRM
قدم سوم – پرسش حياتياين قدم نهايي به شناسايي كوتاه شما پسين ميدهد و جايي است كه بايد سكوت گزين كردن كنيد و چشم براه پاسخ باشيد. آغاز خوب حياتي ترين دسته براي يك تماس غيرمنتظره يا تماس براي فروش است، چرا كه اگر در مراحل قبل مكالمه ي شما بخوبي پيش نرفته باشد، در اين مرحله مطمئنا با مشكلاتي روبرو خواهيد شد.
همواره در خاطر بسپاريد كه يك گفتگوي طبيعي بر پايه پرسشهاي پسنديده و با كيفيت شكل ميگيرد. پس براي اجتناب از شنيدن يك “نه” زود هنگام، به انديشه طراحي پرسشهاي خوب و مناسب براي پيش درآمد صحبت تان باشيد.
در طراحي و انتخاب پرسش ها در بازاريابي تلفني سعي كنيد به اين نكته توجه كنيد كه سوالات به نحوي باشند كه در نهايت شما را به هدف مورد عقيده برسانند و استجابت پسنديده و كارآمدي ار مشتري گرفتن كنيد . اين قصد ميتواند يافتن خلا موجود در كمپاني و ارائه رهنمود سازنده از جانب شما باشد و يا يك پرسشي كه مشتري و نيازمندي هاي آن را به شما بهتر يشناساند.
همچنين شيوه امتحان A/B نيز مي تواند باره استفاده قرار گيرد، يعني دو رويكرد مختلف را طراحي كرده و بر بنياد هر يك دست كم يك صد تماس تلفني داشته باشيد و نتيجه را رويهمرفته تماس مورد ارزيابي پيمان دهيد. عملكرد فروش را با هر يك از رويكردها باره ارزيابي قرار دهيد و ببينيد در كدام يك نرخ موفقيت بالاتري داريد و در پيوستگي بعد از مشخص شدن رويكرد و روش اثربخش آن را مبناي پيشه خويش پيمان دهيد.