از كلمات كليدي در كدام يك از تقسيم هاي سايت بايد كاربرد كنيم؟!براي قراردادن كلمات كليدي در سايت مي نا از بسياري از قسمتهاي هر صفحه از
نحوه نوشتن كلمات كليدي در سايت |
سايت كاربرد كرد تا بهخوبي به رباتهاي گوگل نشان عدل كه منظور آن صفحه چه واژه يا عبارتي است و براي جستجوي كدام واژه آن صفحه از سايت را براي اشخاص نمايش دهد:
به كارگيري واژه ها كليدي در عنوان صفحاتعنوان صفحه احد از بخشهاي مهم و تأثيرگذار در سئو سايت است. عنوان صفحه در تگ title مشابه نمونه ذيل پيمان ميگيرد.
عنوان صفحه
البته در اكثر سيستمهاي مديريت درونمايه نيازي نيست كه شما عنوان سايت را تو كد نويسي هاي سايت پيمان دهيد بلكه در بخشهاي كه مربوط بهعنوان صفحه يا عنوان مطلب است، آن بخش بهصورت خودكار در اين تگ در داخل كدهاي سايت پيمان خواهد گرفت.
برچسب عنوان هم در عنوان صفحه مرورگر مربوطه و هم در اولين خط توضيحي در صفحه نتايج جستجو گوگل نمايش ديتا ميشود؛ پس يكتا از بهترين محلها براي به كارگيري كلمات كليدي، عنوان صفحات سايت است.استفاده از واژه ها كليدي در لينك هاي سايتاز ساير مكانهاي مناسبي كه ميتوانيد از كلمات كليدي كاربرد كنيد آدرسهاي مربوط به صفحات يا مطالب است، اين آدرسها معمولاً توسط سيستمهاي مديريت محتوا استاندارد قابل برگزيدن است. (در سيستمهاي جوملا و ووردپرس با استفاده از “لينك مستعار” يا “پيوند يكتا” كه براي هر مطلب يا صفحهاي قابل تنظيم است، ميتوانيد لينك مد نظر خويش را براي دسترسي و نمايش هر مطلب يا صفحه تنظيم كنيد.)
بهعنوانمثال آدرس سايت شما ميتواند مشابه اين مثال باشد:
www.Example.com/كلمه-كليدي-مورد-نظر
در لينك صفحات سايت از كلمات كليدي خود استفاده كنيد و سعي كنيد لينك انتخابي هم امتداد با عنوان صفحه باشد.استفاده از كلمات كليدي در تگ ها هدينگ به ويژه تيتر H1Heading 1Heading 1Heading 1Heading 1Heading 1Heading 1
از برچسب هاي H1- H6 معمولاً براي تيترهاي مطالب كاربرد مي كنيم و در ويرايشگرهاي متن در سيستم هاي مديريت درونمايه تحت عنوان “paragraph format” يا ” فرمت” قابل دسترس مي باشند كه مي طاقت به سادگي هر يك از اين برچسب ها را براي عنوان هاي مورد نظر گزينش كرد.
يكي از مهمترين برچسبها، تگ H1 است كه نسبت به ديگر تگها اجل است. دقيقاً مثل تيترهاي كه در جرايد و مجلات مي بينيد كه معمولاً بسيار بزرگتر از متن ها و ساير تيتر ها مي باشند و اهميت بالايي را در جذب خواننده و ترغيب ايشان به خواستن كل مطالب ايفا مي كنند.
تيتر H1 نسبت به ديگر تيترها براي موتورهاي جستجو بااهميت تر است كه براي عنوان مطلب خويش ميتوانيد متعلق به بهرهگيري كنيد و به طور كليد تگ هاي هدينگ يگانه از موقعيت هاي مناسب براي هر صفحه از سايت است كه مي تواند براي قراردادن كلمات كليدي باره كاربرد پيمان بگيرد.براي بهرهگيري بهتر از تگ هاي عنوان در سايت در روند سئو سايت در مقاله “تگ هاي عنوان (هدينگ) و كارايي آن ها در سئو سايت” نكاتي بيان شده است كه به شما كمك مي كند با رويت بهتري از اين سيگنال هاي نيرومند در روند سئو سايت خويش استفاده كنيد و از كل مهمتر خوانايي بهتر مطالب هر صفحه از سايت را براي بازديدكنندگان به همراه داشته باشد.
استفاده عبارت هاي كليدي در متن و محتواي صفحهاز ديگر بخشهاي كه ميتوانيد از واژه ها كليدي كاربرد كنيد، خويش محتواي صفحات است، اين محتوا ميتواند مقالات سايت، اخبار سايت، توضيحات محصولات يا خدمات و هر گونه محتواي كه در صفحات سايت بهرهگيري ميكنيد، باشد و تنها بس است كه از واژه ها كليدي خويش در محتوا سايت هركجا كه لازم است بهرهگيري كنيد.
دقت كنيد كه صفحات سايت را با تكرار بيشازاندازه كلمات كليدي پر نكنيد بهنحويكه كاربر با خواستن آن خسته و دلزده شود.
ميزان درصد به كارگيري يك كلمه كليدي در يك متن نسبت به شمار كل كلماتي كليدي كه در متن استفاده ميشود را اصطلاحاً چگالي كلمات كليدي (Keyword Density) مينامند.
در سئو سايت درباره درصد چگالي كلمات كليدي اعداد و ارقامي اعلام ميشود كه مثلاً بهتر است اين درصد ۲% يا ۵% يا … باشد يا برخي اعتقاد دارند كه ديگر چگالي كلمات كليدي از فاكتورهاي تأثيرگذار در سئو و رتبه دهي گوگل به يك صفحه نيست، ولي سوژه مهم اين است كه در خصوص استفاده از واژه ها كليدي در محتواي صفحات مرز اعتدال را رعايت كنيد و بدون اينكه بخواهد به محاسبات اين درصدها بپردازيد يا بخواهيد ذهن خويش را درگير اين جستار كنيد كه آيا چگالي كلمات كليدي در سئو يك مطلب تأثيرگذار است يا خير، در حد اعتدال و هركجا لازم است از كلمات كليدي در سايت و محتواي خود كاربرد كنيد و تنها كوشش نكنيد بيشازاندازه سايت و محتواي خويش را از كلمات كليدي پر كنيد چراكه با اين كار هم يك محتواي خستهكننده و غيرطبيعي را در سايت خود فرآوري كردهايد و در ضمن گوگل شما را با تخلفي به نام Keyword Stuffing شناسايي و جريمه خواهد كرد.
استفاده كلمات كليدي در مسير ناوبري صفحات سايتمعمولاً در تمامي سيستمها براي اينكه بازديدكنندگان در هر صفحه بداند در چه مسيري از سايت قرار دارند، گذرگاه جاري ايشان از شاخه اصلي سايت الي صفحه موردنظر اصطلاحاً به چهره مسير ناوبري (Site Navigation) در رأس صفحات سايت مشخص است و معمولاً با كليك بر روي هر بخشي از مسير ميتوان به شاخههاي بالاتري از سايت هدايت شد.
يكي از مكانهاي كه ميتوانيد به نحو عالي و ظريف براي قراردادن كلمات كليدي در سايت و صفحات گوناگون خود كاربرد كنيد همين شاخهها و مسيرهاي اصلي سايت است بهخصوص كه اين مسيردهيها همگي از گونه لينك ميباشند. بهعنوانمثال در سايت يك آژانس هواپيماي با قصد واژه كليدي “تور كيش” ما ميتوانيم چنين مسيري را براي دسترسي به يك مطلب پاياني داشته باشيم
صفحه آغاز > تورهاي دروني > تور آيين > تور دين از تهران
در اين صفحه مثال مطالبي تحت عنوانهاي: تور آيين از تهران ارديبهشت ۹۶ يا تور كيش از طهران هتل داريوش و … را ميتوان قرار داد. در اين مثال شاخه فعلي سايت “تور دين از تهران” است كه فهرست تمامي تورهاي كه براي پروازهاي تهران است قرار دادهشده است. در شاخه قبلي كليه تورهاي كيش ميتوانند فهرست شده باشند و به همين نحو لغايت شاخه اصلي سايت. بازديدكنندگان با اين ناوبري صفحات دقيقاً ميداند كجاي سايت پيمان دارد و هم ميتوانيد بهسادگي به بخشهاي بالاتر سايت هدايت شوند و ما نيز از واژه ها كليدي خود در اين دستهبنديها و آدرسدهيها كاربرد خواهيم كرد.
قراردادن كلمات كليدي در سايت در متن پيوند ها (Anchot Text)يكي ساير از محلهايي كه ميتوانيد از بهترين موقعيت ها براي قراردادن واژه ها كليدي در سايت باشد، متن لينكها در لينك دهيهاي دروني سايت است. لينكهاي دروني كه صفحات و مطالب گوناگون را به يكديگر متصل ميكند.
براي اين لينك دهيهاي دروني ممكن است دقيقاً خويش واژه كليدي موردنظر را استفاده كنيد و يا متن يا جملهاي را استفاده كنيد كه دربرگيرنده كلمه كليدي موردنظر باشد. در به كارگيري اين تكنيك كاملاً طبيعي عمل كنيد و هر جا كه لازم است اين لينك دهيها را تعريف كنيد و كوشش نكنيد با لينك دهيهاي بيربط در متون خويش كاربر را به صفحات نامربوط لينك دهيد و باعث خستگي و يك تجربه بد براي كاربر شويد.
مثالي براي لينك دهيهاي داخلي بين مطالب سايت
بهعنوانمثال فرض كنيد يك سايت تفريحي و توريسم داريد و درباره معرفي “سيوسهپل” در حال نوشتن يك مقاله هستيد:
“سيوسهپل از پلهاي زيبايي است كه در دوره صفويان به دست گرد از سرداران نامدار شاهعباس اول به اسم الله ورديخان براى پيونديدن خيابان چهارباغ ذيل عباسى به خيابان چهارباغ بالا و باغ هزارجريب بنا شد. اين پل كه در سمت غربي پل خواجو بناشده است و …”
در متن فوق اگر شما مطالب ديگري درباره چهارباغ بالا يا چهارباغ پايين و يا پل خواجو داشته باشيد و اين كلمات، فرضاً واژه ها كليدي سايت شما باشند بهخوبي و بهصورت بسيار طبيعي ميتوانيد مطالب را به يكديگر لينك دهيد.
استفاده از واژه ها كليدي در برچسب تصاويردرصورتيكه در بخشهاي مختلف سايت خود از تصاوير بهرهگيري ميكنيد (كه توصيه ميكنيم مرز استفاده كنيد) براي هر تصوير دو برچسب ميتوان تعريف كرد:
عنوان تصوير (Title Tag)متن جايگزين تصوير (Alt Tag)مقداري كه براي اين دو برچسب تعريف ميكنيد در خويش سايت نمايش داده نميشود مگر زماني كه موس بر روي تصوير موردنظر نگهداشته شود كه برچسبي كه براي تگ عنوان تنظيم شده است نمايش ديتا ميشود و يا زماني كه به هر دليلي تصوير در درونمايه بارگذاري و نمايش داده نشود برچسبي كه براي متن جايگزين تصوير تنظيم شده است نمايش داده خواهد شد.
اين دو برچسب خصوصاً برچسب متن جايگزين يا اصطلاحاً تگ alt، دو محل مناسب براي بهكارگيري واژه ها كليدي هستند، البته به شرطي كه كلمات استفادهشده به سوژه تصوير نيز مربوط باشد.
قراردادن كلمات كليدي در سايت توسط برچسب توضيحات هرصفحهبراي هر صفحهاي از سايت ميتوان توضيحات مختصري تحت عنوان “متاتگ توضيحات” (Meta Description) نوشت كه تنها براي موتورهاي جستجو استعمال دارد و به بازديدكنندگان سايت نمايش داده نميشود.