سامسونگ وارد بازي تحريم عليه ايران شد؟!

۶۳ بازديد

 داستان حذف اپليكيشن‌هاي ايراني از فروشگاه‌هاي آنلاين برنامه‌هاي كاربردي مانند گوگل‌استور و اپ‌استور البته مدتي پس از زماني آغاز شد كه رئيس‌جمهور آمريكا محدوديت‌هايي را براي ورود ساكنان هفت كشور از جمله ايران به خاك آمريكا آغاز كرد. پس از شركت اپل كه اپليكيشن‌هاي ايراني را با توجيه تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران از اپ‌استور حذف كرد، شركت گوگل نيز در فروشگاه آنلاين خود را روي برخي از اپليكيشن‌هاي ايراني اندرويدي بست.

 

در حالي كه در ايران صدها برنامه‌نويس مستعد iOS وجود دارد و كسب‌وكارهاي بسياري، اپليكيشن‌هاي خود را در ماركت آنلاين اپل قرار مي‌دهند، متأسفانه كاربران هميشه با مشكلاتي در استفاده از اپليكيشن‌هاي بين‌المللي و حتي داخلي از طريق اپ‌استور روبه‌رو بودند. خطاي ۱۰۰۹ يكي از شناخته‌شده‌ترين اين مشكلات است كه مدت‌ها باعث آزار كاربران ايراني بود.

 

هرچند با تحريم‌هايي كه عليه ايران و شركت‌هاي ايراني اعمال مي‌شود، شركت‌ها همواره سعي در پيدا كردن راه‌هاي جايگزين هستند كه بتوانند سرويس‌هاي مناسب را به كاربران ارائه دهند. با وجود اين، اين مشكلات ادامه دارند، همان‌طور كه پس از تحريم اپليكيشن‌هاي ايراني در اپ‌استور، بسياري از شركت‌ها سراغ استفاده از اكانت‌هاي اينترپرايز (Enterprise) رفتند اما عمر همين اكانت‌ها هم محدود شده و كسب‌وكارها را به استفاده از نسخه وب ناچار كرد.

 

محمدجعفر نعناكار -مديركل حقوقي سازمان فناوري اطلاعات- آن زمان درباره اقداماتي كه اكنون مي‌توان براي حل مشكل انجام داد، گفته بود: در سازمان فناوري اطلاعات سعي مي‌كنيم از پتانسيل‌هاي قانوني موجود در عرصه بين‌المللي استفاده كرده تا بتوانيم اين مشكل را حل كنيم. در حال حاضر گزارش‌هاي فني و حقوقي در حال تجميع است كه بتوانيم به يك راه‌حل پايدار برسيم و اقدام كنيم.

 

هرچند با گذشت يك سال از حذف اكانت‌هاي اينترپرايز از اپ‌استور و پيش از آن، حذف پيام‌رسان‌هاي ايراني از اين ماركت آنلاين،  ظاهرا پيگيري‌هاي حقوقي هم به نتيجه نرسيده و تا امروز هم شركت‌هاي ايراني كه مي‌خواهند اپليكيشن‌هاي خود را در اپ‌استور قرار دهند، بايد به راه‌هايي از جمله اسامي غيرايراني و تظاهر كردن به شركتي غيرايراني متوسل شوند تا بتوانند اپليكيشن خود را در اپ‌استور نگه دارند.

 

اما در اتفاقي جديد از اعمال تحريم‌ها عليه ايران، ايميلي از طرف شركت استور سامسونگ به برخي كاربران داده شده با اين مضمون كه مصرف‌كنندگان در ايران از تاريخ ۲۵ فوريه ۲۰۲۰ (ششم اسفند سال جاري)، ديگر قادر نخواهد بود از برنامه‌هاي اين فروشگاه خريد كنند، هرچند امكان استفاده از برنامه‌هاي مجاني براي مصرف‌كنندگان همچنان وجود دارد.

 

خطر تحريم برنامه‌هاي رايگان هم وجود دارد

در زمينه ايميل سامسونگ به كاربران، عطا خليقي -كارشناس فناوري اطلاعات- در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: اگرچه كاربران در ايران معمولا از نرم‌افزارهاي رايگان استفاده مي‌كنند، اما اين اتفاق ممكن است يك شروع باشد، مانند اتفاقي كه براي اپ‌استور افتاد و به تدريج ممكن است نرم‌افزارهاي رايگان هم به اين تحريم‌ها اضافه شوند؛ درآن صورت تنها ماركت‌هاي محلي باقي مي‌ماند و اكثر برنامه‌هاي خارجي احتمالا روي ماركت‌هاي خارجي نخواهد ماند.

 

وي در پاسخ به اينكه آيا ممكن است اين اتفاق به ساير ماركت‌ها مانند گوگل‌پلي هم تسري پيدا كند، معتقد بودكه اين امكان هم وجود دارد؛ درمورد سامسونگ هم اگرچه يك شركت آمريكايي نيست، اما اگر به تاريخچه اين تحريم‌ها نگاه كنيد، مي‌بينيد اول شركت‌هايي كه آمريكايي نيستند را تحت فشار قرار مي‌دهند و بعد خودشان اين كار را مي‌كنند، چون فشار بيشتري مي‌توانند روي آنها بياورند.

 

خليقي با اشاره به اتفاق مشابهي كه براي هواوي افتاده بود، بيان كرد: اين شركت‌ها با آمريكا تجارت دارند و آمريكا هم آنها را تحت فشار مي‌گذارد كه اگر به ارائه سرويس به ايران ادامه دهند، تجارتشان با آمريكا قطع مي‌شود و آنها هم بايد بين بازار آمريكا و بازار كشورهايي مانند ايران، انتخاب كنند. از طرفي از آنجايي‌كه ايراني‌ها اصلا امكان پرداخت ندارند، اين شركت‌ها اكثرا از ايراني‌ها منافع مستقيم مالي هم ندارند، به همين دليل پذيرش اين موضع برايشان راحت است.

 

اين كارآفرين حوزه فناوري اطلاعات ادامه داد: بسياري از شركت‌هاي خارجي هم كه به ايراني‌ها سرويس مي‌دهند و تا لحظه آخر اين سرويس‌ها را نگه مي دارند، سرويس مجاني مي‌دهند، البته ممكن است روش‌هاي كسب درآمد ديگري داشته باشند. مثلا يكي از دلايلي كه شركت‌ها ممكن است به ايراني‌ها سرويس رايگان دهند، userbase قابل توجه ايراني‌هاست، اما هروقت تجارتشان به خطر بيفتد و ايراني‌ها ديگر برايشان استفاده‌اي نداشته باشند، وارد ماجراي آمريكا و تحريم‌هايش مي‌شوند.

 

خليقي در پاسخ به احتمال پيگيري حقوقي اين موضوع اظهار كرد: اينجا موضوع دولت‌ها نيست، بلكه اين شركت‌هاي خصوصي هستند كه براي خودشان محاسبه اقتصادي و بازارشان را انتخاب مي‌كنند و اگر نخواهند به ايران سرويس بدهند، كسي نمي‌تواند جلويشان را بگيرد، هرچند كه آنها ضرر مي‌كنند و اين اتفاق مطابق ميلشان نيست، اما در اين شرايط خود را ناچار به انتخاب مي‌بينند.

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11046862.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.