مراكز تعويض پلاك تعطيل شد؛ تاثير شيوع كرونا بر بازار خودرو ايران در سال 99

۵۷ بازديد

ويروس كرونا كه از چند هفته اي است كه رسما ورودش به ايران تاييد شده است، به جان بازار خودرو نيز افتاده و بنابه گفته فعالان بازار بر خريد و فروش خودرو تاثير به سزايي گذاشته است. حتي مراجعه شهروندان براي تعويض پلاك نيز كاهش  داشته و در پي نگراني هاي بهداشتي فعاليت مراكز تعويض پلاك نيز به كلي متوقف شده است.

در ادامه با ما همراه باشيد تا نگاهي داشته باشيم بر اخبار پيرامون شيوع ويروس كرونا و تاثيرات آن بر بازار خودرو كشورمان:

مراكز تعويض پلاك تعطيل شد: بازار خودرو پس از كرونا

سه هفته پس از شيوع كرونا بازار خودرو هم مانند ساير بازارها ركود سنگيني را تجربه مي‌كند. اين موضوع در حالي رخ مي‌دهد كه اوج فروش بازار خودرو در ماه‌هاي پاياني ‌سال و قبل از شروع مسافرت‌هاي نوروزي به شمار مي‌آيد.

اما برخلاف بازار سال هاي گذشته، امسال شرايط به گونه اي رقم خورده است كه حتي فعاليت مراكز تعويض پلاك نيز به كلي متوقف شده است.

آن‌طور كه فعالان بازار مي‌گويند تا يك ماه پيش اين فروشندگان بودند كه دست بالا را در تعيين قيمت‌ها داشتند و حاضر نبودند خودروهاي خود را به قيمتي كمتر از قيمت‌هاي اعلامي خود به ‌فروش برسانند، حال آنكه هم ‌اكنون در بازار بي‌مشتري، اين خريداران هستند كه با چانه‌زني قدرت بازار را به‌ دست گرفتند.

سعيد موتمني، رئيس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در اين زمينه گفته است، شيوع بيماري كرونا پيش از نوروز بازار شب عيد را از نمايشگاه‌داران گرفت. اين در شرايطي است كه بخش زيادي از آنها خودروهاي خود را نگه داشته بودند تا در روزهاي پاياني ‌سال به بازار عرضه كنند تا سود بيشتري نصيب‌شان شود اما خالي‌شدن بازار از خريدار باعث شده تا آنها براي خودروهاي خود مشتري پيدا نكنند.

 

قيمت خودرو در ‌سال 99

با وجود اين، بسياري از مشتريان بازار خودرو كه با شيوع كرونا از بازار كناره گرفته‌اند، نمي‌دانند كه آيا روند ريزش قيمت‌ها پس از‌ سال نو ادامه خواهد داشت يا خير؟
در همين زمينه، كارشناسان بازار خودرو از پيش‌بيني‌شان از بازار خودرو در ‌سال ٩٩ به رسانه‌ها گفته‌اند كه تداوم كاهش توليد خودرو چشم‌انداز مثبتي براي كاهش قيمت خودرو ندارد.

چندي پيش هم دبير انجمن خودروسازان با اشاره به وضع توليد خودرو گفت كه به دليل تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي، توقف خطوط خودروهاي چيني و كاهش واردات قطعات چيني تيراژ توليد خودروها كاهش يافت. در گذشته ميزان توليد خودروي خودروسازان به دو‌هزار دستگاه مي‌رسيد و اين درحالي است كه در ماه‌هاي پاياني‌ سال ميزان توليد خودروها به هزار و ۶۰۰ دستگاه رسيده است.

اين مساله در كنار تورم عمومي كشور مي تواند زمينه ساز افزايش قيمت ها در بلند مدت شود، همچنين به نظر مي رسد كه ريسك ادامه روند افزايشي نرخ ارز نيز همچنان وجود دارد كه اين عامل نيز طبيعتا مانند ساير عوامل مي تواند به افزايش قيمت ها در بازار منجر شود.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/03/16/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7-%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%aa-%d9%82%d8%b7%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d8%a7%d8%b2-%da%86%db%8c%d9%86/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.