وقتي گزارش ساختگي بلاي جان راننده‌هاي تاكسي اينترنتي مي‌شود

۶۵ بازديد

اوايل ماه گذشته ميلادي، شانون پاول مشغول رانندگي بود كه پيامكي از اوبر دريافت كرد و زندگي او را به هم ريخت. او راننده‌اي با ميانگين امتيازي ۴.۸۸ بود كه بيش از ۳ سال در اوبر فعاليت مي‌كرد، اما ظاهرا در حين يك سفر، تحت تاثير مشروبات الكلي رانندگي مي‌كرده و مسافر نيز اين قضيه را به گوشي پشتيباني رسانده بود. غول تاكسي اينترنتي بر اساس قانوني كه در ادامه توضيح خواهيم داد، حساب كاربري پاول را غيرفعال كرد. همه چيز روتين و نرمال به نظر مي‌رسد با اين تفاوت كه مسافر اين راننده، دروغ گفته بود.

پاول بيش از ۱۴ هزار سفر در مدت ۳ سال فعاليت خود براي اوبر انجام داده بود، اما به يكباره به دليل خودخواهي يك مسافر، كار تمام وقت خود (رانندگي با اوبر) به همراه خانه‌اش را از دست داد. او در انتهاي آخرين روز كاري‌اش در اوبر پيامكي از پشتيباني دريافت كرد كه در آن به رانندگي در حين مستي متهم شد بود. او بلافاصله به يكي از مراكز آزمايشگاهي رفته و به هزينه خود، تست اعتياد و الكل داد؛ نتيجه منفي بود ولي پاول شغل خود را از دست داده بود.

كمپاني اوبر و نزديك‌ترين رقيبش ليفت، قانوني دارند كه با نام «قانون غير قابل تحمل» يا «Zero-Tolerance Law» شناخته مي‌شود. اين قانون مسافران را تشويق مي‌كند كه رانندگان مست و تحت تاثير موارد روان‌گردان را گزارش كنند. البته اوبر مي‌گويد بهتر است مسافران ابتدا مراتب را با پليس در ميان بگذارند و سپس به سراغ پشتيباني اين شركت بروند. در هر صورت پس از تاييد شرايط، هزينه سفر به اين مسافران بازگردانده مي‌شود.

اوبر

 

مسافران شايد با اين كار چند دلار صرفه‌جويي كنند، اما عواقبي ناگوار براي رانندگان بي‌گناه رقم مي‌زنند كه به قيمت از دست رفتن شغل و بر هم خوردن نظم و آرامش زندگيشان تمام مي‌شود. يك وكيل كه نماينده رانندگان و مسافران در دادگاه است، مي‌گويد هر روز تماس‌هايي از رانندگان اوبر و ليفت دريافت مي‌كند كه مي‌گويند متهم به تصادفاتي شدند كه اصلا اتفاق نيفتاده است.

عمده اين اتفاقات به دليل شكايت دروغ مسافران براي دريافت سفرهاي رايگان از اين دو شركت است. سخنگوي اوبر مي‌گويد اين كمپاني تيمي مخصوص براي بررسي اين دست از شكايات دارد كه با طرفين ماجرا صحبت كرده و سپس تصميم نهايي را اتخاذ مي‌كند. اين تيم مسئول غيرفعال كردن حساب‌هاي كاربري نيز هست. تيم آن‌ها هر پرونده را به صورت جداگانه بررسي مي‌كند و همواره سعي دارد تا با رعايت انصاف و ايمني، تصميمي گرفته شود.

كمپاني ليفت هم گروهي مشابه گروه اوبر دارد با اين تفاوت كه ليفت، سابقه راننده و نوع شكايات پيشين را نيز در نظر مي‌گيرد. با اين حال زماني كه وب سايت CNET از ۵ راننده اوبر در رابطه با اين قضيه سوال پرسيد، جواب‌ها شوكه كننده بودند. برخي از آن‌ها متهم به رانندگي در حين مستي شده و برخي ديگر نيز در ظاهر تصادف كرده بودند. حساب كاربري اكثر آن‌ها يا به صورت موقت يا به صورت دائم، غير فعال شده بود.

اوبر

 

در رابطه با شانون پاول، اوضاع كمي فرق داشته است. او مي‌گويد نتايج تست اعتياد و الكل را در اختيار اوبر گذاشته، ولي آن‌ها اعتنايي به آن نكرده‌اند. البته داستان‌هاي مشابه و  از اين دست رانندگان زياد هستند كه گفتن تك تك آن‌ها از حوصله اين بحث خارج است. با اين حال بسياري از رانندگان خود دست به كار شده و سعي كرده‌اند به گزارش‌هاي بي‌اساس مسافران سودجو مقابله كنند.

يكي از اين راه‌ها نصب دوربين روي داشبورد (دشكم) است. يك راننده اوبر با استفاده از اين دوربين، توانسته راي اوبر را برگرداند و دوباره شغل خود را پس بگيرد. او تعريف مي‌كند كه به دليل شكايت يك مسافر از او، حساب كاربري‌اش بسته شده بود. به همين دليل او با نشان دادن ويديوي دشكم خود كه مسافر را در حين لاف زني در رابطه با دريافت سفرهاي رايگان ضبط كرده بود، توانست حساب خود را دوباره فعال كند.

عموما گفته مي‌شود شركت‌هاي اينچنين كه تاكسي‌هاي اينترنتي را اداره مي‌كنند، در بيشتر مواقع طرف مسافر را مي‌گيرند. سال گذشته نيز قانوني در ايالت كاليفرنيا وضع شد كه در پي آن، شركت‌هاي اوبر و ليفت بايد با جديت بيشتري گزارش‌هاي رانندگي در حين مستي را بررسي كنند. بر اساس بررسي‌‌هاي اين ايالت، از ۲۰۰۰ گزارش ارائه شده به اوبر طي يك سال، اين شركت نتوانسته بود به بيش از ۱۰۰ مورد از آن‌ها واكنش نشان دهد. به همين دليل اوبر عملا قانون غير قابل تحمل را زير پا گذاشته بود.

اوبر

 

نتيجه اين جريمه، حق دادن به مسافر و غيرفعال كردن حساب‌هاي رانندگان شد. موضوعي كه اين جا مطرح مي‌شود، اين است كه چرا قانوني مشابه براي مسافران وجود ندارد؟ بسياري از رانندگان مي‌گويند چرا حساب كاربري راننده‌اي كه به دروغ متهم شده بايد غيرفعال شود، اما مسافري كه به دروغ رانندگان را متهم مي‌كند، مشمول جريمه نمي‌شود؟

 

منبع:
https://digiato.com/article/2020/03/16/%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%aa%d9%87%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%ba-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%9b-%d8%a7%d9%88%d8%a8%d8%b1-%da%86%da%af%d9%88/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.