تعريف شبكه هاي اجتماعي چيست؟

۶۲ بازديد

شبكه هاي اجتماعيشبكه هاي اجتماعي، اصطلاحي است كه براي اولين بار در سال ۱۹۵۴ بدست جان بارنز كه در حوزه‌ي انسان شناسي اجتماعي تكاپو مي‌كرد، آفرينش شد. او تحقيقي در باره گروه‌هاي اجتماعي در بخشي از نروژ اتمام مي‌داد و اصطلاح شبكه اجتماعي را در آن پژوهش براي توصيف رابطه بين انسانها و تحليل مكانيزم‌هاي آژانس ديجيتال ماركتينگ آوش تك ارتباطي و خصوصاً تصميم گيري آنها به كار برد.
به گزارش لاين استور، جان بارنز، در آينده ضمن اينكه از توسعه مفهوم شبكه هاي اجتماعي آشكاركردن خوشحالي مي‌كرد، خويش از اين دامنه فاصله گرفت و به سمت جامعه شناسي نزاكت كه حوزه‌ي باره علاقه‌ي خودش بود بازگشت.
اگر ما هم بخواهيم به تعريف شبكه هاي اجتماعي از نگاه او رجوع كنيم، مي‌توانيم بگوييم:
شبكه هاي اجتماعي، هنگامي به هستي مي‌آيند كه ساختاري از گره‌‌هاي پيوسته به هم شكل مي‌گيرند. هر گره، يك فرد يا يك گروه يا يك سازمان است. شبكه اجتماعي، به معناي نمايش و مطالعه‌ي ارتباط بين اين گره ها و جريان فرهنگ و اطلاعات بين آنهاست.
با اين شكل از تعريف شبكه هاي اجتماعي، همانطور كه در نخست توضيح داديم، شبكه هاي اجتماعي قدمتي به اندازه‌ي انسان بر روي كره زمين دارند و البته مي‌توان گفت مطالعه‌ي علمي و ساختاريافته‌ي اين شبكه ها، از سال ۱۹۵۴ آغاز شده است.
تحليل شبكه هاي اجتماعي با استفاده از نظريه گرافها يك تخصص گران قيمت است
شبكه اجتماعي پينترست چيست ؟
شايد براي شما جالب باشد كه گرد از ابزارهاي موتورهاي جستجو هم براي رتبه بندي سايت‌ها  تحليل صفحات وب به عنوان يك شبكه اجتماعي است. شبكه اي كه گره‌هاي آن را به جاي انسانها، صفحات وب ساختن مي‌دهند.
سرويس‌هاي گسترش شبكه هاي اجتماعيبه گزارش لاين استور، با پروا به تعريف عمومي ارائه شده از شبكه هاي اجتماعي، هر فضايي كه با منظور شكل گيري و تسريع و تسهيل رشد شبكه هاي اجتماعي به هستي بيايد، يك سرويس شبكه اجتماعي يا SNS خواهد بود.
شايد بتوان سازمان‌هاي مردم نهاد (سمن‌ها يا NGOها) را به عنوان گرد از بهترين نمونه‌هاي سرويس‌هاي توسعه شبكه اجتماعي حول يك محور خاص و جستار مشخص،‌ مطرح كرد.
سرويس‌هاي ديجيتال توسعه شبكه هاي اجتماعيDSNS ها، همان چيزي هستند كه ملت در زبان روزمره خود، به آن شبكه هاي اجتماعي مي‌گويند. گوگل پلاس، لينكدين، فيس بوك، اينستاگرام، توييتر و ساير #پلتفرم‌هاي مشابه، ابزارهاي ديجيتالي هستند كه براي ايجاد شبكه هاي اجتماعي و گسترش آنها طراحي شده‌اند.
 
شبكه‌هاي اجتماعي مجازيتحليلبه گزارش لاين استور، فضاي مجازي، امكان شكل‌گيري اجتماعات جديد از كاربران را فراهم مي‌كند. از موعد فرديناند تونيس و تلاش او براي تعريف دو گونه گردهمايي انساني يعني «اجتماع» (گزلشافت) در روبرو «جامعه» (گمنشافت) به پس همه انديشمندان علوم اجتماعي و فرهنگي «رو در رو بودن»، «محدوديت تعداد»، و «ابتناء بر روابط عاطفي و نه روابط عقلاني» را از خصائص اساسي اجتماع عنوان كرده‌اند.
هر چند روابط كاربران فضاي مجازي رابطه‌اي با واسطه و نه رو در رو است اما بسياري از پژوهشگران اينترنت تمايل دارند از اصطلاح «اجتماع» براي اشاره به جمع كاربران كاربرد كنند.
شبكه‌هاي اجتماعي مجازي مانند فيس‌بوك در بين ملت دانشمند محبوبيت فوقاني كسب كرده‌اند. اين شبكه‌هاي اجتماعي درعين حالا فضايي براي يافتن دوستان جديد يا باستاني هستند، جايي براي گفتگو هستند كه در آنها افراد عقايد و نظرات خويش را با هم به اشتراك و بحث مي‌گذارند.
اهميت و محبوبيت شبكه‌هاي اجتماعي مجازي، بعدها بيش از اين هم اهميت پيدا مي‌كند. زيرا در دنياي حقيقي هيچ‌گاه كسان علاقه‌مند، موضوعات موردعلاقه خود را به اين گستردگي نمي‌يافتند. در پيوستگي با لاين استور همراه باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.